Saturday 16 March 2019

Cara untuk tukar images dan DOC format kepada PDF files, combine PDF files dan separate PDF files (Bonus; cara nak scan dokumen)

Hai semua! Hari ni aku agak rajin untuk ajar cara macam mana nak tukar image dan dokumen kepada PDF, combine PDF dan asingkan combined PDF. Well.. mungkin ada yang rasa benda ni tak penting dan but for me ianya sangat penting. Dulu aku pun tak tahu benda-benda ni semua. Aku start belajar masa aku lepas SPM, sebab masa tu aku nak apply biasiswa online. jadi terpaksa scan dokumen, upload dalam komputer, tukar kepada PDF files dan kena combine PDF files. Mungkin ada jugak antara korang yang fikir, benda ni pun nak ajar ke, semua orang dah tahulah. But dulu aku tak tahu, aku pun google jugak untuk belajar benda-benda macam ni. Korang boleh je cari kat youtube kalau nak lebih detail but i just want to help at least this much.

1.Scan Documents

ok firstly korang mestilah nak kena scan dokumen dulu kan. yang ni kalau korang ada printer, korang boleh scan pakai printer. but, aku tkde printer, so aku scan pakai phone sahaja. untuk ni. Korang boleh download apps dokumen scanner dekat Apps Store atau Play Store. Banyak je apps untuk scan dokumen kat Play Store tu, korang pilih je yang mana berkenan. Aku guna CamScanner. 

ni logo dia kalau korang nak cari kat Play Store


Lepas korang dah scan, barulah korang boleh save files yang dah di scan dalam format image atau PDF. Jadi, kalau dah simpan dalam format PDF, tak payahlah susah-susah korang nak tukar format dah lepas ni.

lepas korang dah save files ni barulah file tu akan ada dalam gallery atau storage phone korang. kalau tak dia still ada dalam apps tu je

2. Tukar Format Image dan DOC kepada PDF

Yang ni sangat berguna sebenarnya. yelah kalau korang nak send email atau nak hantar assignment atau nak print something bolehlah tukar kepada format PDF dulu. Kenapa? aku pun tak tahu the particular reason why kebanyakannya orang guna PDF but i think PDF is the best formatlah kot untuk urusan-urusan macam ni. But untuk tukar kepada format PDF ni sangatlah senang. Tak perlu guna apps dan internet pun. Mula-mula buka image yang korang nak convert tu. Then tekan print.

pastikan dekat printer option tu MICROSOFT TO PDF


There you go, nilah hasil dia. dah dapat dalam format PDF.

The same method applied to DOC files. tekan Print Microsoft to PDF and ypu will get the result.

3.Combine PDF Files

untuk yang ni korang kena ada internet tau. korang taip je combinepdf.com. ni link dia: https://combinepdf.com/

1. Tekan upload files. upload PDF files yang korang nak combine.



2. Lepas tu tekan combine




3. Bukak PDF Files yang dah dicombine. Siap!

tadaaa, inilah hasilnya

4. Separate PDF files

manalah tahu korang tersalah combine kan, boleh je separate balik. Korang bukak PDF files tu, then tekan print.

1.Pastikan printer option microsoft to PDF dan dekat pages to print tu korang pilih page mana yang nak di print. 



2. Then print, Siap!

Senang kan? Trust me, ilmu ni sangat berguna tau lagi-lagi masa korang kat universiti nanti. I hope this can help sesiapa yang dulunya macam aku, tak tahu apa-apa. so this is it, until we meet again! Bye!









No comments:

Post a Comment